
The “Presumed” Influence of US International 

Broadcasting: Understanding Arab Audiences’ 

Responses to Al-Hurra Television 

 
Aziz Douai  
 

Despite the significant relevance of the “cultural imperialism” framework to our 

understanding of how communication flows influence “militarization,” war and 

hegemonic foreign policies, critical theorists have not adequately investigated how 

foreign audiences have responded to the recent wave of US international broad-

casting. To address this gap, this article investigates how foreign media audiences 

interact with international broadcasting by analyzing Al-Hurra’s reception among 

Arabic speaking audiences. Using a critical media audience reception framework, 

this article situates Al-Hurra within the larger context of US international broad-

casting emanating from the Cold War as a strategic weapon to influence the atti-

tudes of foreign publics. Specifically, these field research-based findings indicate 

that audiences’ “negative” and “hostile” perceptions of Al-Hurra messages curtail 

the influence of the broadcaster’s impact on Arabs’ attitudes toward political re-

form. Finally, the study also proposes a loose “taxonomy” that can be used to un-

derstand the complex reactions of foreign audiences to US international broadcast-

ing.  

 

Keywords: Public diplomacy; media effects; international broadcasting; Al-Hurra television; 

cultural imperialism; militarization; media imperialism 

 

 

Introduction: Al-Hurra, War and Cultural Imperialism 

 

T 
he US sponsored Al-Hurra Television, launched in 2004 to influence Arabic-

speaking audiences, is part of a long and contentious history of international 

broadcasting in which the media have consistently been deployed as strategic 

weapons of psychological influence. According to Monroe Price,1 international 

broadcasting is “the elegant term for a complex combination of State-sponsored news, infor-

mation, and entertainment, directed at a population outside the sponsoring State's bounda-

ries. It is the use of electronic media by one society to shape the opinion of the people and 

leaders in another.” From Voice of America and Radio Liberty to Radio Marti, the insinua-

tion of US broadcasters in the mediascapes of other states has legally been questionable as it 

borders on violating other nations’ sovereignty, and might breach international laws and 

regulations. Despite this legal quagmire, US international broadcasters have continued to 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014, pp. 138-159 



target foreign audiences, whether they explicitly identify their sponsoring government, or 

operate in a clandestine fashion.  

Moreover, international broadcasting’s traditional association with Cold War propagan-

da, psych ops, and contemporary “public diplomacy” has revived what Nancy Snow and 

Philip Taylor2 describe as the “propaganda state” since the launch of the so-called Global 

War on Terrorism (GWOT). Domestically, a “climate of fear” characterized the public 

“debate” regarding the US invasion of Iraq in which US mainstream media failed to critical-

ly assess the Bush administration’s rationale.3 Abroad, the US military’s “hard power” was 

mobilized alongside its considerable “soft power” arsenal to wage this GWOT and topple 

the Iraqi regime of Saddam Hussein.4 Al-Hurra became a chief instrument to wield the US 

“soft power” and “public diplomacy” in the Middle East. The station’s “propagandistic” 

task included selling the war on Iraq to Arab viewers, promoting democracy, and ensuring 

that the US worldview is heard in a large endeavor to win Arab “hearts and minds.”5   

This synergistic relationship exposed clearly how public diplomacy involves deploying 

the US media and cultural might to support the military and policy interventions abroad, a 

salient issue in critical communication scholarship. Since the late 1960s, Herbert Schiller, 

Armand Mattelart, and Dallas Smythe, among other theorists, have contended that US-based 

transnational media corporations (TNMCs) were structurally linked to the expansion of US 

imperialism, capitalism and domination of countries of the South. They described the on-

slaught of US mass communication exports in the Third World as “cultural imperialism”6 

and “media imperialism.”7 Similar to the actions of US-based corporations and TNMCs, US 

public diplomacy and Al-Hurra are clearly promoting US hegemony in the Middle East in 

what may be described as a state-sponsored cultural imperialism project.8 

Despite the significant relevance of the “cultural imperialism” framework to our under-

standing of how communication flows influence “militarization,” war and hegemonic for-

eign policies, critical theorists have not adequately investigated how foreign audiences have 

responded to this wave of US international broadcasting. Critical analyses of the latest US 

international broadcasting, specifically Al-Hurra Television, included Marwan Kraidy9 who 

recommended shutting down this station because it constituted a “push” media that is akin 

to propaganda.” The Center on Public Diplomacy at the University of Southern California 

released findings that were also critical of the station’s implementation of its professional 

mandate describing it as an “identity crisis”: “Is it a news channel or a propaganda tool? Is 

its primary commitment to solid journalism or to serving political purposes? And how does 

the audience see it?”10 What remains missing in existing research is whether international 

broadcasting and public diplomacy should be considered a form of cultural imperialism. To 

address this gap, this article investigates how foreign media audiences interact with interna-

tional broadcasting by analyzing Al-Hurra’s reception among Arabic speaking audiences. 

Using a critical media audience reception framework, this article situates Al-Hurra within 

the larger context of US international broadcasting emanating from the Cold War as a strate-

gic weapon to influence the attitudes of foreign publics.  

Focusing on the issue of media influence, the main research question of the present re-

search is: How do audiences perceive Al-Hurra Television’s influence on Arab attitudes 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 139 “Presumed” Influence / Douai 



towards political reform in the Arab world? To answer that question, the study first reviews 

relevant media scholarship and historical contexts that have enabled Al-Hurra and interna-

tional broadcasting to exist. Second, it summarizes findings from focus group interviews of 

Moroccan audiences, and then discusses the implications of these findings. In this respect, 

the article’s main contribution will be to bring the audience into political economy research 

and critical media scholarship on militarization and international communications, entertain-

ing the possibilities of audience “resistance” and “rejection” of this ideological warfare.  

 

 

International Broadcasting: State-sponsored Cultural Imperialism?  

 

Historically, international broadcasting has explicitly implied state and non-state actors’ 

“attempt to manage the international environment by using the technologies of radio, televi-

sion, and the Internet to engage with foreign publics.”11 Its ties to war, propaganda and the 

deployment of mass communication technologies to wield psychological influence over for-

eign populations have been inextricable.12 As early as the invention of radio, Guglielmo 

Marconi announced that his radio invention would help avert “the evils of misunderstanding 

and jealousy” among peoples and nations, and go  “some way towards averting the evils of 

war”.13 Marconi’s optimistic claims were dashed with the Nazis’ realization of the 

“powerful” effects of this medium in indoctrinating and mobilizing the population. As Tay-

lor14 explains, Josef Paul Goebbels was quick to recognize that “real broadcasting is true 

propaganda. Propaganda means fighting on all battlefields of the spirit, generating, multiply-

ing, destroying, exterminating, building and undoing.” Subsequently, the strategic use of the 

mass communication as a means of mass influence over foreign audiences flourished during 

the Cold War with the US becoming a world leader in international broadcasting. To combat 

the Soviets’ “Red Threat” in Europe and other parts of the globe, the US set up Radio Free 

Europe, Voice of America, and Radio Marti. The United Kingdom’s British Broadcasting 

Corporation, Germany’s Deutsche Welle, and the former Soviet Union’s Radio Moscow not 

only illustrate how other nations followed suit in broadcasting their messages and ideologies 

to international audiences, but they also demonstrate how these communication technologies 

were part of a fierce ideological struggle and incessant attempts to court world opinion.  

Moreover, the “militarization” of communication technologies through international 

broadcasting corresponded with the advent of mass communication research as an academic 

discipline that emphasized “uniform” and “strong” effects of the media on audiences be-

tween 1945 and 1960.15 As Christopher Simpson16 details, communication research had 

strong linkage with US psychological warfare programs through direct funding and spon-

sored research, which affected the type of scholarship and production of knowledge leading 

communication scholars would be engaged in. For instance, government contracts provided 

important funding for the Bureau of Applied Social Research at Columbia University, con-

tracting Paul Lazarsfled and his research team to conduct extensive survey-based studies of 

the Voice of America in Turkey, Egypt and other Middle Eastern countries. Harold Lass-

well’s studies of propaganda had direct application to US psychological warfare programs 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 140 “Presumed” Influence / Douai 



as in his contention that, “Propaganda must be coordinated with information and espionage 

services which can supply material to the propagandists and report progress of propaganda 

work. That propaganda can be effectively correlated with diplomatic, military and economic 

pressures was abundantly demonstrated during the [First] World War”.17 Similarly, CIA 

funding for the Center of International Studies (CENIS) at MIT allowed Daniel Lerner, Ith-

iel de Sola Pool and other CENIS scholars to engage in similar research that promulgated 

the “modernization” effect of communication technologies in developing countries.18 In The 

Passing of the Traditional Society, Lerner heralded the role of the mass media as a 

‘development multiplier’—specifically how radio was spurring social change and national 

development in Middle Eastern societies.19  

While those “founding fathers” perceived communication as domination through persua-

sion in what was to become a “dominant paradigm” of communication, other scholars 

sought to problematize the issue of media influence focusing on the unequal flows in inter-

national communications. Several scholars launched a political economic critique of how 

US media and communication hardware exports dominated global communications to pre-

serve US hegemony over developing nations. Instead of fostering “modernization” and bol-

stering developing nations’ autonomy, the expansion of US-based Transnational Corpora-

tions (TNCs) into the Third World created a new form of dependency on the capitalist West, 

and, as Herbert I. Schiller put it: “The colonial system, disappearing rapidly as a formal ap-

paratus of domination, lives on and flourishes in an intricate web of economic, political and 

cultural dependencies.”20 In Communication and Cultural Domination, Schiller defined cul-

tural imperialism as “the sum of the processes by which a society is brought into the modern 

world system and how its dominating stratum is attracted, pressured, forced and sometimes 

bribed into shaping social institutions to correspond to, or even promote, the values and 

structures of the dominating centre of the system.”21 Using other variations, such as “media 

imperialism,” “structural imperialism” or “dependency” theory,22 this political economy 

critique of the military-industrial-communications complex “assumed that the economic 

structures of capitalism were complemented by communications structures and cultural in-

dustries.”23  

The cultural and media imperialism critique explicated the “detrimental” effects of the 

one-way flow of communication from the US/West on developing nations.24 Critical schol-

ars contended that US/Western television programs’ domination of overseas developing me-

dia markets meant that indigenous media and entertainment industries face an uphill battle 

to survive competition from cheaper foreign television programs.25 As foreign television 

programs propagate Western consumerist lifestyles and values abroad, they would assault 

indigenous social and moral values of developing nations. Assessing the impact of foreign 

television programs on Caribbean culture, Gladstone Yearwood26 explains these detrimental 

effects: “They have helped to diffuse our cultural consciousness. Our horizons have been 

widened; our world has been broadened; but knowledge of ourselves and appreciation of our 

heritage and culture have not grown significantly as they should have.” On the news and 

journalism fronts, the fact that a handful of Western news agencies dominate global news 

gathering and dissemination meant that developing nations have very little say in how they 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 141 “Presumed” Influence / Douai 



are covered.27 To counter the West’s cultural imperialism, developing nations called for a 

New World Information and Communication Order (NWICO), calls that were rebuffed by 

the US on the grounds that such an order would violate the “free” flow of information.28  

To recap, cultural and imperialism’s fundamental critique is that developing nations’ 

economic dependency leads to political and cultural dependency on the West. Despite the 

compelling nature of such an argument, its focus and heft stemmed largely from Schiller’s 

critique of the flow of international trade in media and information products.29 The list of 

limitations of cultural imperialism has expanded but can be summed up in three main rebut-

tals: 1) the diversity and pluralism of the cultures and societies of developing nations (i.e. 

the local) can challenge the homogenization effects of foreign television programs (i.e. the 

global); 2) international communication flows are complex and multi-directional as demon-

strated by the popularity of telenovellas in Latin America and Al Jazeera Television; 3) ac-

tive media audiences resist the “dominant” readings and ideologies embedded in foreign 

media texts.30  

As cultural and media imperialism theorists trained their critique on the structural rela-

tions and macro-level communication effects leading to “dependency,” audience research 

scrutinized the “micro-level” effects of foreign television programs. From cultural studies, 

Stuart Hall and others argued that audiences are “active” and “meaning-making” agents 

whose “hegemonic” or counter-hegemonic “interpretations” and “readings” of media texts 

depend on their “subject” positions.31 Within empirical research, Elihu Katz & Tamar 

Liebes32 concluded that foreign audiences “decode” Dallas and used this show as a “forum” 

to reflect on their own identities, exhibiting different moral, ideological and aesthetic en-

gagements. Similarly, Kalyani Chadha and Anandam Kavouri33 conclude from examining 

South and East Asian media markets that audience’s gravitation towards local programming 

choices, such as Cantonese and Mandarin soap operas in China, because they seek entertain-

ment experiences that “proximate” and recognize their own culture. As they put it, various 

economic, psychological linguistic and cultural preferences of Asian audiences for locally or 

regionally programming have pushed transnational broadcasters such as STAR TV “to lo-

calize their programming schedules, replacing Western productions with shows made spe-

cifically for Asian audiences in Asian languages.” Using audience reception and empirical 

“media effects” research, the list of critics who have sought to discredit cultural/media im-

perialism remains too long to cover in this article.34  

Exacerbating the above gaps is critical scholars’ insufficient scrutiny, if not utter silence, 

regarding the “cultural imperialism” implications of contemporary US international broad-

casters, such as Voice of America, Radio Marti and Al-Hurra Television. This curious gap 

might be ascribed to the fact that these international broadcasters represented state-

sponsored cultural imperialism and propaganda, and as such their ideological mission was 

indisputable. The resurgence of international broadcasting and the “militarization” of global 

communications after 9/11, however, warrant critical scholars’ vigorous engagement with 

this brand of international media. In this regard, examining how Arab audiences have react-

ed to the US sponsored Al-Hurra Television will address some gaps in the cultural and me-

dia imperialism critique of post 9/11 global communications.  

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 142 “Presumed” Influence / Douai 



 

 

The “Presumed Influence” of Al-Hurra Television and the War on Terrorism 

 

International broadcasting has been predicated on the theory of media effects, i.e. that using 

broadcast media will have “large” and “direct” effects on foreign populations. As John 

Nichols35 explained, most policymakers and researchers blindly believed in the “effects” of 

international broadcasting to convert foreign public opinion and thus influence foreign gov-

ernments and political events. Yet, decades of international broadcasting demonstrate that 

this medium entails the risk of being “dysfunctional” and “counter-productive,” as Nichols 

suggests after studying the effects of propaganda broadcasts on US Cuban relations. Instead 

of resolving international conflict, it has the potential of exacerbating it.36 Thus, the capacity 

of communication technologies to resolve, or to exacerbate, international conflict has pro-

vided the policy backbone rationalizing the use of contemporary international broadcasting.  

The “dominant” media effects paradigm embodied in the belief that international broad-

casting is an “effective” communication tool and “influences” foreign audiences has re-

surged after the 9/11 attacks on the US. In the immediate aftermath of those attacks, voices 

emerged from both within and outside the Bush administration stridently calling for a coun-

ter-communication blitz that could effectively push back against Al-Qaeda’s propaganda.37 

Their goal was the eradication of a presumably intractable anti-Americanism raging among 

large swaths of Arab citizens and in the broader Middle East. Their underlying assumption 

was that the “Arab Street,” a catch-all phrase that distinguishes Arab public opinion from 

the ruling elites, had fed a “biased” local media diet that consistently demonized the United 

States sometimes at the behest of Arab regimes to deflect domestic disaffection.38 The stra-

tegic challenge of terrorism, as policy debates fomented, required broader political and poli-

cy interventions, rather than narrow military solutions.39  

The problem of terrorism, coupled with US unpopularity in Arab and Muslim public 

opinion polls, swiftly morphed into a “crisis” communication issue. The crisis was per-

ceived to be primarily about “message,” as President Bush concluded in assessing US ef-

forts to reach Arab and Muslim audiences: “We are not doing a very good job of getting our 

message out.” Indeed, the US government and many of its policy wonks felt “outsmarted” 

and “out-communicated” by hostile, anti-American forces in the region.40 The only plausible 

course of action for the United States, or so claimed the prevalent policy wisdom at the time, 

was to take this communication challenge to the heart of the Arab world. So, the US estab-

lished its own media “voice” to counter those media opponents and redefine its image, ra-

ther than leave it to the mercy of America’s detractors and enemies. The news media para-

doxically constituted a problem and a solution at the same time. Out of this paradox, Al-

Hurra was conceived as a communication policy response. The station’s mission is “to pro-

vide objective, accurate, and relevant news and information to the people of the Middle East 

about the region, the world, and the United States. Al-Hurra supports democratic values by 

expanding the spectrum of ideas, opinions, and perspectives available in the region’s me-

dia.”41 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 143 “Presumed” Influence / Douai 



In the context of international broadcasting, Al-Hurra Television inevitably became the 

latest bidder in modern mass media’s attempt to influence foreign public opinion and the 

conduct of foreign policy. The station was considered the latest propaganda “weapon” in a 

strategic arsenal, a centerpiece in the broader campaign of “fighting terror with truth.”42 The 

BBG’s 2002 report reiterates the channel’s stated goal of “advancing freedom and democra-

cy” in Arab and Muslim countries. While the channel’s mission eerily resurrects the Cold 

War broadcasting legacies, questions about its “perceived” influence on Arab audiences re-

main germane to Al-Hurra’s strategies, in particular, and the US approach to public diplo-

macy in general. The present project addresses some of these questions by seeking to under-

stand how Arab audiences have reacted to Al-Hurra broadcasting messages. To analyze Ar-

ab audiences’ perceptions of Al-Hurra’s campaign to promote “political reform” and de-

mocracy in the Arab world, the article will answer the following research question:  

 

RQ1. How have Moroccan citizens reacted to Al-Hurra Television mission 

and programming in the Arab world? Specifically, how do these viewers 

perceive Al-Hurra’s coverage of political reform and US democracy promo-

tion in the region? 

  

This article will thus investigate how Arab audiences make sense of Al-Hurra station’s pro-

gramming in order to explore the “influence” of US international broadcasting. Using field 

research work in Morocco, this paper explores the “resistance” of “targeted” audiences to 

“militarized” communication and propaganda. 

 

 

Method  

 

In this study, I focus on the “presumed” influence of international broadcasting on foreign 

audiences. To address the above research question, my analysis draws on field research data 

gleaned from several focus group interviews of Al-Hurra viewers in Morocco as part of a 

larger research project on US international broadcasting in the Arab world begun since 

2007. These interviews were conducted between June and August 2007.43 While the larger 

project employed quantitative and qualitative methods, this article reports findings from the 

focus group interviews, as these findings highlight the “complex” ways in which Moroccan 

audiences respond to Al-Hurra broadcasts. Specifically, a close analysis of these interviews 

enriches our understanding of the nature of international broadcasting audiences, the moti-

vations behind their exposure to this type of media programming, and how perceptions of Al

-Hurra influence Arab attitudes toward political reform.  

Other scholars have elaborated on the advantages of employing focus groups in audience 

research. First, the focus group environment encourages participants to share their views in 

a forthcoming manner. It is a “carefully planned discussion designed to obtain perceptions 

in a defined area of interest in a permissive, non-threatening environment.”44 Whether struc-

tured or unstructured, the focus group offers a group of five to twelve people, who share 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 144 “Presumed” Influence / Douai 



some characteristics, to openly discuss an issue of common interest. A moderator leads the 

discussion, and the participants are encouraged to respond and reflect on their colleagues’ 

responses as well as their own. Merton and his colleagues set forth the first formal focus 

group study to gauge radio audiences’ reactions to a set of programs in the 1940s.45 Second, 

focus groups yield ethnographic accounts that empower audiences and participants, and cir-

cumvent the limitations of traditional research. Influenced by the ethnographic bent of an-

thropological research, the focus group method rose as a response to the limitations of other 

methodologies.46 While survey questionnaires would provide a picture of the respondents’ 

viewing habits, and their individual attitudes towards both the United States’ policies and its 

broadcasting, focus groups remain a particularly efficient means of uncovering viewers’ 

feelings and beliefs.47 Finally, through focus groups and in-depth interviews, cross-cultural 

research can simulate the natural everyday conversations that shed more light on partici-

pants’ underlying assumptions.  

Given the high illiteracy rates in Morocco’s population, cultural trends can be better un-

derstood through personal interaction with respondents rather than the sole impersonal touch 

of a survey. Furthermore, focus groups assist researchers to get a sense of how the whole 

“group” as a collective thinks about certain issues. The “group” reaction to the topic of U.S. 

international broadcasting, instead of being limited to individual opinions, addressed the 

“face validity” question in media research. Capturing a snapshot of “reality,” a peek into 

audiences’ attitudes and perceptions, would otherwise elude the mere process of number 

compilations.48 

Focus group meetings were held in a public place, and each lasted approximately one 

hour and a half. A midsize town in the northwest of Morocco was chosen as the site of this 

field research and data collection. This town provides an ideal site for recruiting participants 

who represent both the urban and, to some extent, rural inhabitants likely to watch satellite 

television news channels. Seven focus groups were convened from a pool of Al-Hurra Tele-

vision viewers. This provides ample materials for the construction of a “valid” picture that 

explains why and how Moroccan viewers interact with Al-Hurra Television (see Table I). 

 

 

 

 

 

 

 

 

Table I. Convened Focus Groups 

 

 

The size of the focus groups was dictated by methodological and logistical considera-

tions. Merton et al. suggest that “the size of the group should manifestly be governed by two 

considerations...it should not be so large as to be unwieldy or to preclude adequate participa-

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 145 “Presumed” Influence / Douai 

Focus Groups Al-Hurra Television Viewers 

Number of the Groups  7 

Size of the Groups  Between 6 and 8  



tion by most members nor should it be so small that it fails to provide substantially greater 

coverage than that of an interview with one individual.”49 Some researchers opt for smaller 

groups of three people, especially when those participants seem to have a lot of information 

to share about the considered issues.50 While I initially planned to have nine participants, 

logistics and other scheduling conflicts made it difficult to convene such groups, and I had 

to reduce the number of participants. A pool of more than 400 potential participants drawn 

from Al-Hurra viewers completed screening questionnaires. The response rate, those who 

completed the screening questionnaires and were willing to participate in the study, was low 

to moderate hovering between 15 and 25 percent. The number of those who were finally 

selected for the study constituted 15 percent of the initial participant pool. 

Focus group interviews included some key questions that sought to probe these viewers’ 

experiences with and attitudes towards Al-Hurra’s programming. While one of the general 

questions asked participants about their Al-Hurra’s coverage of Arab politics, other ques-

tions focused on Al-Hurra programs’ promotion of political reforms such as transparent 

elections, women’s rights and fighting political corruption. Then, respondents were asked to 

compare the perceived influence of these programs on their own attitudes and Arab public 

opinion. Finally, the moderator/researcher invited respondents to reflect on Al-Hurra pro-

gramming and the US democracy promotion agenda.  

An “interview guide” script was prepared well in advance and the moderator closely fol-

lowed the guide to keep the discussion on topic. After informing participants that all inter-

views will be recorded, transcribed and analyzed, the researcher obtained the consent of all 

participants and the interviews were completed accordingly. The researcher took brief notes 

about how the interviews proceeded and the main themes and conclusions. Once all the fo-

cus group interviews were completed, two Moroccan graduate students were hired to tran-

scribe the focus group discussions. A subsequent close analysis of the responses led to the 

following findings regarding Al-Hurra viewers’ attitudes in Morocco. 

 

 

Findings: Foreign “Eyes” on Al-Hurra’s “Presumed” Influence 

 

The focus group data shed light on Moroccan viewers’ attitudes towards Al-Hurra station’s 

coverage of political reform, and the potential effects of this coverage on Arab citizens’ atti-

tudes regarding the promotion of democracy and political reform in their societies. During 

the interview discussions, two observations about the nature of Al-Hurra audiences were 

inescapable: 1) viewers’ high level of awareness of the ideological agenda of the station; 

and 2) viewers’ “resistance” to and “defiance” of such agenda. First, audiences were savvy 

enough to discern that the channel was a “tool” of U.S. foreign policy in the Middle East. 

There were no dissenting voices that objected to the characterization, raised by participants 

in the focus group meetings, that this broadcasting enterprise was inseparable from the U.S. 

government’s larger strategic goals, namely combating terrorism and improving its standing 

in the “Arab street.” Respondents were not at a loss to define and identify the U.S. political 

reform agenda that had been brought to the forefront of political and public discourse in re-

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 146 “Presumed” Influence / Douai 



cent years. Growing out of those policies, audiences believed that Al-Hurra reflected those 

efforts. How the station’s programs contributed to this foreign policy agenda, especially pro-

moting issues of political reform or not, was not a matter of disagreement either. Respond-

ents largely concurred that Al-Hurra would not be able to have any vigorous or “positive” 

contribution to the political reform debate because of its limited reach. The channel’s lim-

ited reach translated into limited influence, according to most of the participants. Al-Hurra 

viewers who participated in the study frequently scoffed at the intentions of the station, 

denying any influence it might have on their own attitudes, their compatriots, or Arab public 

opinion at large. They also scoffed at the reform initiatives embedded in the U.S. Middle 

East policies. 

Second, Al-Hurra station was perceived to hurt, not improve the U.S. standing in the 

Middle East. Audiences were not hesitant to argue that the channel functioned as a new and 

different tool of control. The U.S. government’s sponsorship had proven toxic to the reputa-

tion of the channel, shattering the broadcaster’s credibility from the beginning. Respondents 

made it abundantly clear that they perceived the channel as a “propaganda” outlet, in the 

pejoratively popular sense, whose task was to serve its master rather than the target audienc-

es. As long as such a goal was perceived, it was met with willful defiance. Defiance took the 

form of actually boycotting the channel as some respondents insisted that it was no longer 

on their television dial. Defiance also took the form of “hostile” viewership among many 

members of its audience: “I don’t lend any credence to what it [Al-Hurra] says because I 

know it is out there to attack Arabs and Al Jazeera” was a frequent response. Al-Hurra did 

not come with a clean media slate; its agenda reflected the agenda of the Bush administra-

tion. The source’s lack of credibility leads to the media’s lack of credibility. In the percep-

tion of some viewers, Al-Hurra was the media response to Al-Jazeera Television, as well as 

part of the siege drawn around independent, nongovernmental news sources. The “media 

agenda” was bogged down by the political agenda; the consequence was that Al-Hurra had 

had no “fair” chance, or an equal level playing field to compete for its target audience’s 

“trust.”  

Consistent with previous audience research insights, my close reading of the transcripts 

and the recorded observations reveal that viewers perceive this US station’s influence in 

multiple and diverse “ways.” In this article, I propose to approach these viewers’ “ways” of 

perceiving media influence in loose taxonomies that can normatively be described as 

“audience eyes.” These normative categories will be used to characterize audiences/

participants based on their “expressed” different assessment of Al-Hurra’s perceived influ-

ence. Based on my reading of audience responses, the following audience categories or 

“eyes” describe the station’s viewers: the “politically trained eye,” the “critical/inoculated 

eye,” the “selective eye,” and the “suspicious eye.” What follows is a narrative description 

from the audience’s prism on Al-Hurra Television that explicates these audience “eyes.”51 

“The politically trained eye,” the first category of Al-Hurra viewers, refers to those polit-

ically savvy respondents who prefer to “qualify” the potential influence of Al-Hurra Televi-

sion on their own attitudes. Throughout their responses, these viewers indicate that the sta-

tion’s influence on “other” viewers was similarly “limited.” When asked about how Al-

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 147 “Presumed” Influence / Douai 



Hurra Television’s coverage of political reform in the Arab world might influence their own 

attitudes, almost all respondents asserted that it would have scant or no influence at all. 

Most cited the fact that their little viewing of Al-Hurra programs was the source of its 

“diminished” influence on their own attitudes regarding political reform and democracy pro-

motion in the region. One respondent explicitly admitted that in his case, “as a politicized 

citizen,” a “political animal,” Al-Hurra’s coverage of political reform would have absolutely 

no effect on his own attitudes. In fact, the same respondent stated his belief that public 

recognition of the channel’s status as “a political project of the Republican party in particu-

lar, and, more generally, a tool of U.S. vital [foreign] policy interests” would prevent it from 

playing influential role in the Arab political reform debate. After a probing question about 

the potential causes for this perceived lack of Al-Hurra’s influence, some respondents ex-

plained that the Arab viewers’ psyche was seared with anti-Americanism sentiments. The 

failure of Bush’s policies in the Middle East seems to lend the viewers “other excuses to 

reject whatever is ‘Bushian.’” Other respondents who seemed to fit with this “politically 

trained eye” category also argued that the channel’s influence on their attitudes was minimal 

because they had discerned some sort of dishonesty in American calls for such reform. They 

strongly suggested that their awareness of the pressing need for political reform in their re-

gion preceded both Al-Hurra’s and the Bush administration’s promotion of the idea.  

The second main category of audiences I encountered is what I call “the critical and in-

oculated eye.” This category describes those respondents who asserted that they were kind 

of “immune to” and “inoculated” from Al-Hurra’s ideological influence, thus suggesting a 

sweeping denial of any perceived influence. In this respect, not all respondents seemed to be 

“political” about dealing with Al-Hurra program’s potential influence on the political reform 

debate in the region. Some claimed that when watching the station’s political shows, they 

apply an unusually “critical eye” because they associate the station with its sponsor. Under-

lying these respondents’ “critical” viewing is these participants’ awareness that the chan-

nel’s source of financing is the U.S. administration. Some responses indicate that this 

“critical eye” viewership is rooted in their deeply held disagreement with the US democracy 

promotion agenda. One respondent’s answer was revealing in its vehement opposition to 

such agenda as he explained: “The Arab world does not need political reform. What is ur-

gently needed is more stability and security [in the region].” This respondent continued that 

there was enough political consciousness in the region, and there was no need for Al-Hurra 

to raise that consciousness or create a new awareness, and other respondents concurred with 

this thought. The “inoculation” and “critical” characteristics of these viewers emerged from 

the lexicon they employ. In response to the moderator’s follow up question to probe why 

these viewers felt they were not being influenced by the station’s programs, one viewer half-

jokingly explained that he had been drinking “poison.” This viewer meant that he had taken 

an “anti-dote” against the perceived venom of Al-Hurra and that is why audiences were im-

mune from any “negative” influence. 

The third category of audiences is “the selective eye,” which refers to those respondents 

who were picky about the type of “influence” that the broadcaster wields. Among the few 

respondents who admitted to being influenced “somewhat” by Al-Hurra’s political reform 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 148 “Presumed” Influence / Douai 



agenda, some explained that they were very “selective” in terms of what they watch and 

stressed the “positive” aspects of such influence. According to one such respondent, Al-

Hurra’s coverage felt more effective and influential in specific issues like combating terror-

ism and improving women’s status in their countries. For him, Al-Hurra’s coverage of those 

issues “serves [his] needs.” Serving viewers’ “needs” another participant took pains to ex-

plain that the station’s programs would not necessarily result in influence because of the 

“credibility gap” that had been plaguing the station since its launch. Other responses that 

could be fit within this “selective eye” category further argued that instead of influence there 

is some sort of “interaction” with Al-Hurra’s programs. The “interaction” was due to their 

perception that its coverage tended to counter many of the “established definitions” and en-

trenched beliefs in their society. Yet, another respondent objected to these characterizations 

and argued that the station had not succeeded in inspiring viewers like him to embrace polit-

ical reform because it had not proposed “an example to be emulated.” 

In addition to the above categories, perceptions of Al-Hurra’s influence included those 

who looked at the station’s programs and agenda suspiciously, called audiences with a 

“suspicious eye.” These “suspicious eyes” willfully deny the channel’s programs’ “effects” 

or “influence” on their attitudes toward issues of political reform offering several argu-

ments. Most of these viewers emphasized their “very limited” exposure to Al-Hurra’s shows 

in terms of the small amount of time they spent watching the station. Similar to those 

“politically” savvy viewers, they revealed their pre-existing feelings of “ambivalence,” if 

not outright hostility, at the channel’s relationship with the U.S. administration as very like-

ly leading to diminished influence on Arabs’ attitudes towards political reform. Yet, some of 

those “suspicious” viewers, who adamantly denied its influence, conceded that the mere fact 

of Al-Hurra Television’s existence could enrich the indigenous media landscape by sharing 

a different/US worldview, regardless of viewers’ agreement or disagreement with the sta-

tion’s overall message. 

 

 

Discussion 

 

The above analysis provoke several lines of thinking about how “target” audiences make 

sense of international broadcasting, in general, and, more specifically, Arab viewers’ re-

sponses to Al-Hurra’s political reform promotion agenda. First, the analysis of participants’ 

responses gleaned from the focus group discussions identified a set of audience “eyes” to 

categorize Al-Hurra’s viewers based on their assessment of the station’s influence. While 

those categories organized respondents’ seemingly “chaotic” and “self-contradictory” reve-

lations, those categories are still useful to comprehend the nature of Al-Hurra audiences. 

Viewers were savvy and astute about the audience appeals of the station as respondents dis-

tinguished between the “ordinary,” regular viewers and the “political,” elitist viewers. If 

broadcast media tend, by definition, to attract the “regular guy” in employing populist dis-

course to debate public issues, Al-Hurra did not fit this category and description, according 

to many respondents. In fact, the station’s discourse was perceived as “elitist” with many 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 149 “Presumed” Influence / Douai 



respondents concluding that only a very tiny minority of Arabs would watch the station’s 

programs, a minority largely composed of “liberals” who might be sympathetic to U.S. poli-

cies regardless of the existence of Al-Hurra. The station might provide an “echo chamber” 

where “liberals” could freely rant against “extremists” and probably against corrupt Arab 

governments, while muting criticism of the United States. The “eyes” categorization of au-

diences revealed how politically savvy audiences might consciously “resist” and “reject” 

media influence. At the very least, this type of viewer feels empowered enough to “resist” 

media influence, specifically media influence that is perceived to be pernicious and nega-

tive. Moreover, these respondents did not even accept the contention that viewers lacking in 

“political awareness” could constitute easy prey to Al-Hurra’s negative influence.  

While being analytical tools, these sets of audience “eyes” can be the basis to set up the 

taxonomy of Al-Hurra viewers. Above all, those respondents were first and foremost view-

ers of the television channel, and their diverging levels of exposure to the channel (the ex-

tent of time they spent watching its programs) partially account for their diverging assess-

ment, from the “critical” to the “political.” Needless to say, as the result section argued, 

these categories offer more than an ad hoc classification, as they seek to gauge the perceived 

influence of Al-Hurra on Arab public discourse. The audience categories also overlap, and 

they are not exhaustive at all. Box 1 reorganizes these sets of “eyes,” the corresponding 

viewer types that emerged throughout the focus group interviews. 

 

 

 

 

 

 

 

Box 1. Typology of Al-Hurra Audiences 

 

Second, focus group respondents highlighted the potential for audience “resistance” to 

ideological messages as they yielded fresh evidence regarding their cognizance of the need 

for political reform as being distinct from Al-Hurra’s and the Bush administration’s calls for 

such reforms. Their “objections” were directed at the U.S. democracy promotion project, 

which seemed to be less than “honest” and lack commitment. Respondents’ “preconceived” 

notions that the U.S. government was not “serious” about democracy promotion find outside 

support in the entangled relationship of the U.S. administration and its Arab regimes. In-

stead of alleviating entrenched “hostility” and “unfavorable disposition,” Al-Hurra exacer-

bated them. The rhetoric of foreign policy, particularly democracy promotion and political 

reform, was undercut by reality. Hence, Al-Hurra’s launch appears to have been a self-

defeating strategy at best, as shown by focus group responses. According to polling data, a 

large segment of Arab viewers feel that Al-Jazeera Television represents their own “voice” 

while Al-Hurra represents a “hostile” voice, a voice of the U.S. 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 150 “Presumed” Influence / Douai 

‘The politically trained eye’  

‘The critical/inoculated eye’  

‘The selective eye’  

‘The suspicious eye’  



Third, neither were the ailments of the Arab world as obscure as they might have been 

portrayed throughout the Bush administration’s rhetoric, nor were respondents in denial of 

their existence. Respondents readily shared their low opinion of their government, criticized 

their educational system for spawning legions of unemployed graduates, and bemoaned the 

endemic corruption crippling the political process. In fact, a majority of respondents had a 

lower opinion of their governments than the United States’ government. While Al-Hurra 

was perceived to do a service in bringing public attention to those pressing political issues, 

some respondents suspected that its programs portrayed their culture and society very nega-

tively. As one respondent exclaimed, “We know that our reality is bad; yet, we also need to 

see a positive outlook” on the future. Moreover, their responses indicated that Al-Hurra’s 

unflattering portrayals of the local political sphere and society did not present solutions they 

would welcome or cherish. “Letting [them] know that [their] society was backward” was 

perceived to be a main objective and trend in the broadcast. Political reform was painfully 

needed, but Al-Hurra’s prescriptions were short of delivering tangible outcomes. When the 

moderator interjected that it was probably “unfair” to task a broadcaster with finding solu-

tions to some of the most intractable problems in their society, some responses further ex-

plained that they would not like to be “lectured” at by a government that did not “respect” or 

“appreciate” their values. This defensive use of local values was raised also when many re-

spondents put the onus of reform on their local citizens rather than the U.S. or Arab govern-

ments. 

Fourth, the U.S. perspective permeating the station’s programs was another area of audi-

ence disapproval. While many respondents recognized that Al-Hurra’s mission was to pro-

mote U.S. policies in the region, to air the U.S. worldview, and to function as a 

“propaganda” arm of the U.S. government, their distaste for that exclusive focus was palpa-

ble throughout the discussions. One respondent used some strong terms to express this bit-

terness as he explained that “[he] watched Al-Hurra to laugh at [him]self...how they think 

about us..[and] how they seek to penetrate us.” Respondents frequently mentioned the U.S. 

invasion of Iraq as one instance of how Al-Hurra was trying to “rewrite” their history with 

no regard to local memory or viewers’ sentiments. No matter how Al-Hurra was trying to 

explain the U.S. rationale for militarily invading an Arab country, the perception that it was 

illegitimate, hostile, and imperialist action was staunchly held among these respondents. 

Audience “hostility” seems to be grounded in the Bush administration’s own rhetoric and 

shifting rationale for the invasion of Iraq from ridding the world of Iraq’s weapons of mass 

destruction, or upholding the United Nations’ resolutions to liberating the Iraqi people from 

a dictatorship while alleging the Iraqi regime’s connections with Al-Qaeda in between. 

Those fluctuations complicated Al-Hurra’s task, as the perceived inconsistencies could only 

shatter whatever credibility it hoped to build. Sun Tzu’s The Art of War’s insight that “All 

war is based on deception” rang truer than ever in the ears of Arab viewers. And Al-Hurra 

has paid a high price because the station does not seem to have gained sufficient 

“credibility” in the indigenous media market. 

Some limitations deserve to be acknowledged in the present study. One limitation relates 

to the conceptualization of these audience “eyes” and how to perceive media influence. Dur-

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 151 “Presumed” Influence / Douai 



ing the analysis, it has been very difficult to clearly demarcate types of media influence that 

is detected among Al-Hurra viewers. The proposed “eyes” do not necessarily imply distinct 

categories that are mutually exclusive and can easily fit into separate entities. In fact, one 

may argue that the “politically trained eye” may be a subset of the “critical and inoculated 

eye.” The problem is exacerbated by lack of clarity from the data as to whether these audi-

ence “eyes” reflect “viewing patterns” or “interpretation” patterns. However, these limita-

tions are not solely due to research design issues. They are part of the inherent reluctance 

and vagueness media researchers encounter in field research.52 In addition, it is difficult to 

gauge how open are discussions of what many viewers could very well be perceiving as a 

“hostile” television’s influence. 

Finally, how do these audience findings relate to “cultural imperialism” and critical theo-

ries of communication? This study “complicates” the concept of media influence that the 

classic cultural and media imperialism thesis promulgates because it demonstrates that for-

eign audiences are “actively” and “critically” processing foreign media messages. While 

early audience research has indeed reached similar findings about “active” audiences,53 this 

field research’s unique contribution lies in its focus on audiences of international broadcast-

ing, highlighting that foreign audiences are largely “resistant” and “hostile” to US propagan-

da. Al-Hurra represents a resurgence of state-sponsored cultural and media imperialism, but 

contemporary foreign audiences are far more educated, savvy, and critical. This field re-

search investigation concludes that Arab audiences’ “resistance” and “rejection” of Al-

Hurra’s messages are based on their perception that these broadcasts constitute “hostile” 

media fare to promote US hegemony. For these foreign audiences, Al-Hurra’s persisting 

“credibility” problem54 makes it inherently incapable of fostering indigenous and vigorous 

public debate on Arab political reform because its discourse remains “suspect” and 

“imperialist.” Hence, recent calls to revamp the cultural and media imperialism thesis55 

should engage both international broadcasting and its “target” audiences. The enormous fi-

nancial and technological resources available to this state-sponsored “cultural imperialism” 

have been unable to tame those “hostile” foreign audiences.  

 

 

Notes 

1. Monroe Price, “Public diplomacy and transformation of international broadcasting,” 

Comparative Media Law Journal 1 (2003): 71-91. 

2. Phil Taylor and Nancy Snow, “The revival of the propaganda state,” The International 

Communication Gazette 68(5–6) (2006): 389–407. 

3. David L. Altheide, “Terrorism and the politics of fear,” Cultural Studies↔ Critical 

Methodologies 6(4) (2006): 415-439; Douglas Kellner, “September 11, spectacles of 

terror, and media manipulation: A critique of Jihadist and Bush media politics,” Logos 2

(1) (2003): 86-102. 

4. Nancy Snow, “Al-Hurra-Al who?: Haven’t heard? We’re free, they’re not!” O’Dwyer’s 

PR Daily, 2004, http://www.commondreams.org/views04/0309-06.htm; Taylor and 

Snow, “The revival of the propaganda state,” 389–407. 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 152 “Presumed” Influence / Douai 

http://www.commondreams.org/views04/0309-06.htm


5. Snow, “Al-Hurra-Al who?”  

6. Armand Mattelart, “Cultural imperialism in the multinational age,” Current Views on 

the World Information Order 68 (1977). 

7. Oliver Boyd-Barrett, “Media imperialism: Towards an international framework for the 

analysis of media systems,” In Mass communication and society, edited by J. Curran 

and M. Gurevitch, 116–35, 1977.  

8. Tanner Mirrlees, Global entertainment media: Between cultural imperialism and cultur-

al globalization (New York: Routledge, 2013). 

9. Marwan Kraidy, “Arab media and US policy: A public diplomacy reset,” The Stanley 

Foundation Policy Brief, 2008, 1, Accessed January, 2008. http://

www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282 

10. CPD Report, An evaluation of Alhurra Television programming, The USC Center on 

Public Diplomacy at the Annenberg School, July 31, 2008, 48. 2008, Retrieved from 

http://uscpublicdiplomacy.org/media/AlHurraReport.pdf  

11. Nicholas J. Cull, “Public diplomacy: Taxonomies and histories,” The Annals of the 

American Academy of Political and Social Science 616(1) (2008): 31-54.  

12. Christopher Simpson, Science of coercion: Communication research and psychological 

warfare, 1945-1960 (New York: Oxford University Press, 1994); Karin Wahl-

Jorgensen, “How not to found a field: New evidence on the origins of mass communica-

tion research,” Journal of Communication 54(3) (2004): 547-564. 

13. Gary D. Rawnsley, Radio diplomacy and propaganda: The BBC and VOA in interna-

tional politics, 1956-64 (London: MacMillan Press Ltd, 1996). 

14. Philip M. Taylor, Global communications, international affairs and the media since 

1945 (New York, NY: Routledge, 1997), 9. 

15. Karin Wahl-Jorgensen, “How not to found a field.”  

16. Christopher Simpson, Science of coercion: Communication research and psychological 

warfare, 1945-1960 (New York: Oxford University Press, 1994). 

17. Ibid., 18. 

18. Ibid., 83. 

19. Wilbur Schramm, Mass media and national development (Stanford, CA: Stanford Uni-

versity Press, 1964.) Robert L. Stevenson, “National development and communica-

tions,” Encyclopedia of International Media and Communications 3 (2003): 1-13. 

20. Herbert I. Schiller, “The appearance of national communication policies: A new arena 

for social struggle,” Gazette 21(2) (1975): 84. 

21. Schiller, “The appearance of national communication policies.”  

22. Johan Galtung, “A structural theory of imperialism,” Journal of Peace Research 8

(1971): 81-118. Cees Hamelink, The corporate village: Role of transnational corpora-

tions in international communications (Rome: IDOC International, 1977). 

23. Colleen Roach, “Cultural imperialism and resistance in media theory and literary theo-

ry,” Media, Culture & Society 19(1) (1997): 48. 

24. Jeremy Tunstall, The media are American: Anglo-American media in the world 

(London: Constable, 1977). 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 153 “Presumed” Influence / Douai 

http://www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282
http://www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282
http://uscpublicdiplomacy.org/media/AlHurraReport.pdf


25. Oliver Boyd-Barrett, “Media imperialism: Towards an international.” Fejes, Fred, 

“Media imperialism: An assessment,” Media, Culture and Society 3(3) (1981): 281-289. 

26. Gladstone Yearwood, Broadcasting in Barbados, (Bridgetown, Barbados: Lighthouse), 

6. 

27. Robert W. McChesney, “Global media, neoliberalism, and imperialism,” Monthly Re-

view 52(10) (2001): 1-19. 

28. Hamid Mowlana, “Toward a NWICO for the twenty-first Century?” Journal of Interna-

tional Affairs 47 (1993): 59-59. 

29. Colin Sparks, “Media and cultural imperialism reconsidered,” Chinese Journal of Com-

munication 5(3) (2012): 283. 

30. Liebes, Tamar and Elihu Katz, The export of meaning (Cambridge: Polity, 1993); Kal-

yani Chadha and Anandam Kavoori, “Media imperialism revisited: Some findings from 

the Asian case,” Media, Culture & Society 22(4) (2000): 415-432. Colin Sparks, “Media 

and cultural imperialism reconsidered.”  

31. Stuart Hall, “Encoding/decoding,” In Culture, media, language, edited by S. Hall, D. 

Hobson, A. Lowe & P. Willis (London: Hutchinson, 1980), 128-138 

32. Elihu Katz and Tamar Liebes, “Interacting with “Dallas”: Cross cultural readings of 

American TV,” Canadian Journal of Communication 15(1) (1990): 45-66. 

33. Kalyani Chadha and Anandam Kavoori, “Media imperialism revisited,” 424. 

34. John Tomlinson, Cultural imperialism (London: Pinter, 1991). 

35. John Spicer Nichols, “Effects of international propaganda on U.S. Cuban relations,” In 

Communication in Latin America: Journalism, mass media, and society, edited by Rich-

ard R. Cole (Wilmington, DE: Scholarly Resources, 1996), 77-103. 

36. Lewis A. Coser, Salvation through communication? In The news media in national and 

international conflict, edited by A. Arno & W. Dissanayake, Chapter Two (Boulder: 

Westview Press, 1984).  

37. Rhonda S. Zaharna, “American PD in the Arab World— A strategic communications 

Analysis,” Foreign Policy in Focus, November 2001, http://ics.leeds.ac.uk/papers/

vp01.cfm?outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455. 

38. Peter Ford, “Why do they hate us?” Christian Science Monitor, September 27, 2001 edi-

tion, Retrieved from: http://www.csmonitor.com/2001/0927/p1s1-wogi.html. Christian 

Fuchs, “New imperialism: Information and media imperialism?” Global Media and 

Communication 6(1) (2010): 33-60. Fareed Zakaria, “The politics of rage: Why do they 

hate us?” Newsweek, October 15, 2001, U.S. Edition. http://www.fareedzakaria.com/

ARTICLES/newsweek/101501_why.html 

39. Lisa Beyer, Roots of rage, Time Magazine, Oct. 01, 2001, Electronic retrieval from: 

http://www.time.com/time/printout/0,8816,1000910,00.html.  

40. Rhonda S. Zaharna, “American PD in the Arab World.”  

41. Al-Hurra Television, (2014, June), About us, Retrieved from http://www.alhurra.com/

info/english/112.html. 

42. Broadcasting Board of Governors [BBG 2002], Marrying the mission to the market: 

Strategic plan 2002-2007, 1985, 16, Electronic retrieval from: http://www.bbg.gov/

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 154 “Presumed” Influence / Douai 

http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455
http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455
http://www.csmonitor.com/2001/0927/p1s1-wogi.html
http://www.fareedzakaria.com/ARTICLES/newsweek/101501_why.html
http://www.fareedzakaria.com/ARTICLES/newsweek/101501_why.html
http://www.time.com/time/printout/0,8816,1000910,00.html
http://www.alhurra.com/info/english/112.html.
http://www.alhurra.com/info/english/112.html.
http://www.bbg.gov/reports/BBG_Strategic_Plan.pdf


reports/BBG_Strategic_Plan.pdf.  

43. While they were conducted in the waning years of the Bush administration, these inter-

views’ insights into the type of Al-Hurra programming Arab viewers find interesting 

continue to be relevant in shedding light on the broadcaster’s credibility and perceived 

influence.  

44. Richard A. Kreuger, Focus groups: A practical guide for applied research (London: 

Sage, 1988), 18. 

45. Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln, Handbook of qualitative research (London: 

Sage, 1994), 365. 

46. Amanda Williams and Larry Katz, “The uses of focus group methodology in education: 

Some theoretical and practical considerations,” International Electronic Journal for 

Leadership in Learning 5 (2001): 3. http://www.ucalgary.ca/~iejll/volume5/katz.html 

47. David L. Morgan, Focus groups as qualitative research (Newbury Park, CA: Sage Publi-

cations, 1988).  

48. Bruce Berg, Qualitative research methods for the social sciences 2nd ed. (Boston: Allyn 

and Bacon, 1995), 3. 

49. Robert King Merton, Marjorie Fiske and Patricia L. Kendall, The focused interview: A 

manual of problems and procedures (London: Collier MacMillan, 1990), 137. 

50. Melinda Lewis, “Focus group interviews in qualitative research: A review of the Litera-

ture,” Action Research Electronic Reader 2 (1995), http://www.scu.edu.au/schools/gcm/

ar/arr/arow/rlewis.html 

51. The term “eyes” is employed here because it is both somewhat “richer” than, and 

“different” from the familiar concept of “gaze” associated with film studies.  Unlike the 

“gaze,” the term “eyes” implies neither objectification nor passivity.  

52. Aziz Douai, “Media research in the Arab world and the audience challenge: Lessons 

from the field,” Journal of Arab & Muslim Media Research 3(1-2) (2010). 

53. David Morley, The 'Nationwide' audience: Structure and decoding (London: BFI, 1980); 

Ien Ang, Watching Dallas, (London and New York: Methuen);   David Morley, 

“Unanswered questions in audience research”; Liebes, Tamar and Katz, The export of 

meaning.  

54. Fahmy, Shahira, Wanta, Wayne and Erik C. Nisbet, “Mediated public diplomacy: Satel-

lite TV news in the Arab world and perception effects,” International Communication 

Gazette 74(8) (2012).  

55. Sparks, “Media and cultural imperialism reconsidered.” Kaarle Nordenstreng, “How the 

New World Order and imperialism challenge med Studies,” tripleC: Communication, 

Capitalism & Critique 11(2) (2013). Mirrlees, Global entertainment media. Fuchs, 

“New imperialism: Information and media imperialism?”  

 

Bibliography 

 

Al-Hurra Television, (2014, June). About us. Retrieved from http://www.alhurra.com/info/

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 155 “Presumed” Influence / Douai 

http://www.bbg.gov/reports/BBG_Strategic_Plan.pdf
http://www.ucalgary.ca/~iejll/volume5/katz.html
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rlewis.html
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rlewis.html
http://www.alhurra.com/info/english/112.html


english/112.html 

Altheide, David L. “Terrorism and the politics of fear.” Cultural Studies↔ Critical Method-

ologies 6(4) (2006): 415-439. 

Ang, Ien. Watching Dallas. London and New York: Methuen. 

Broadcasting Board of Governors [BBG 2002]. Marrying the mission to the market: Strate-

gic plan 2002-2007. 1985. Electronic retrieval from: http://www.bbg.gov/reports/

BBG_Strategic_Plan.pdf  

Berg, Bruce. Qualitative research methods for the social sciences 2nd ed. Boston: Allyn and 

Bacon, 1995. 

Beyer, Lisa. Roots of rage. Time Magazine, Oct. 01, 2001. Electronic retrieval from: http://

www.time.com/time/printout/0,8816,1000910,00.html  

Boyd-Barrett, Oliver. “Media imperialism: Towards an international framework for the 

analysis of media systems.” In Mass communication and society, edited by J. Curran 

and M. Gurevitch, 116–35. 1977.  

Chadha, Kalyani, and Anandam Kavoori. “Media imperialism revisited: Some findings from 

the Asian case.” Media, Culture & Society 22(4) (2000): 415-432. 

Coser, Lewis A. Salvation through communication? In The news media in national and in-

ternational conflict, edited by A. Arno & W. Dissanayake, Chapter Two. Boulder: 

Westview Press, 1984.  

CPD Report. An evaluation of Alhurra Television programming. The USC  

Center on Public Diplomacy at the Annenberg School, July 31, 2008. 2008. Retrieved from 

http://uscpublicdiplomacy.org/media/AlHurraReport.pdf  

Cull, Nicholas J. “Public diplomacy: Taxonomies and histories.” The Annals of the Ameri-

can Academy of Political and Social Science 616(1) (2008): 31-54.  

Denzin, Norman K., and Yvonna S. Lincoln. Handbook of qualitative research. London: 

Sage, 1994. 

Douai, Aziz. “Media research in the Arab world and the audience challenge: Lessons from 

the field.” Journal of Arab & Muslim Media Research 3(1-2) (2010): 1-2. 

Fahmy, Shahira, Wanta, Wayne, and Erik C Nisbet. “Mediated public diplomacy: Satellite 

TV news in the Arab world and perception effects.” International Communication Ga-

zette 74(8) (2012): 728-749. 

Fejes, Fred. “Media imperialism: An assessment.” Media, Culture and Society 3(3) (1981): 

281-289. 

Ford, Peter. “Why do they hate us?” Christian Science Monitor, September 27, 2001 edition. 

Retrieved from: http://www.csmonitor.com/2001/0927/p1s1-wogi.html 

Fuchs, Christian. “New imperialism: Information and media imperialism?” Global Media 

and Communication 6(1) (2010): 33-60.             

Galtung, Johan. “A structural theory of imperialism.” Journal of Peace Research 8 (1971): 

81-118. 

Hall, Stuart. “Encoding/decoding.” In Culture, media, language, edited by S. Hall, D. Hob-

son, A. Lowe & P. Willis, 128-138. London: Hutchinson, 1980. 

Hamelink, Cees. The corporate village: Role of transnational corporations in international 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 156 “Presumed” Influence / Douai 

http://www.alhurra.com/info/english/112.html
http://www.bbg.gov/reports/BBG_Strategic_Plan.pdf
http://www.bbg.gov/reports/BBG_Strategic_Plan.pdf
http://www.time.com/time/printout/0,8816,1000910,00.html
http://www.time.com/time/printout/0,8816,1000910,00.html
http://uscpublicdiplomacy.org/media/AlHurraReport.pdf
http://www.csmonitor.com/2001/0927/p1s1-wogi.html


communications. Rome: IDOC International, 1977. 

Katz, Elihu, and Tamar Liebes. “Interacting with “Dallas”: Cross cultural readings of Amer-

ican TV.” Canadian Journal of Communication 15(1) (1990): 45-66. 

Kellner, Douglas. “September 11, spectacles of terror, and media manipulation: A critique 

of Jihadist and Bush media politics.” Logos 2(1) (2003): 86-102. 

Kraidy, Marwan. “Arab media and US policy: A public diplomacy reset.” The Stanley 

Foundation Policy Brief, 2008. Accessed January, 2008. http://

www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282 

Kreuger, Richard A. Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage, 

1988. 

Lerner, Daniel. The passing of traditional society: Modernizing the Middle East. New York: 

Free Press, 1958. 

Lewis, Melinda. “Focus group interviews in qualitative research: A review of the literature.” 

Action Research Electronic Reader 2 (1995). http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/

arow/rlewis.html 

Liebes, Tamar, and Elihu Katz. The export of meaning. Cambridge: Polity, 1993. 

Mattelart, Armand. “Cultural imperialism in the multinational age.” Current Views on the 

World Information Order 68 (1977). 

McChesney, Robert W. “Global media, neoliberalism, and imperialism.” Monthly Review 

52(10) (2001): 1-19. 

Merton, Robert King, Marjorie Fiske, and Patricia L. Kendall. The focused interview: A 

manual of problems and procedures. London: Collier MacMillan, 1990. 

Mirrlees, Tanner. Global entertainment media: Between cultural imperialism and cultural 

globalization. New York: Routledge, 2013. 

Morgan, David L. Focus groups as qualitative research. Newbury Park, CA: Sage Publica-

tions, 1988.  

Morley, David. The 'Nationwide' audience: Structure and decoding. London: BFI, 1980. 

Morley, David. “Unanswered questions in audience research.” The Communication Review 

9 (2006): 101-121. 

Mowlana, Hamid. “Toward a NWICO for the twenty-first Century?” Journal of Internation-

al Affairs 47 (1993): 59-59. 

Nichols, John Spicer. “Effects of international propaganda on U.S. Cuban relations.” In 

Communication in Latin America: Journalism, mass media, and society, edited by Rich-

ard R. Cole, 77-103. Wilmington, DE: Scholarly Resources, 1996. 

Nordenstreng, Kaarle. “How the New World Order and imperialism challenge medstudies.” 

tripleC: Communication, Capitalism & Critique 11(2) (2013): 348-358. 

Price, Monroe. “Public diplomacy and transformation of international broadcasting.” Com-

parative Media Law Journal 1 (2003): 71-91. 

Rawnsley, Gary D. Radio diplomacy and propaganda: The BBC and VOA in international 

politics, 1956-64. London: MacMillan Press Ltd, 1996. 

Roach, Colleen. “Cultural imperialism and resistance in media theory and literary theory.” 

Media, Culture & Society 19(1) (1997): 47-66. 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 157 “Presumed” Influence / Douai 

http://www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282
http://www.stanleyfoundation.org/resources.cfm?id=282
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rlewis.html
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rlewis.html


Schiller, Herbert I. “The appearance of national communication policies: A new arena for 

social struggle.” Gazette 21(2) (1975): 82-94. 

Schiller, Herbert I. Communication and cultural domination. New York: ME Sharpe, 1976. 

Schramm, Wilbur. Mass media and national development. Stanford, CA: Stanford Universi-

ty Press, 1964. 

Seib, Philip. Public diplomacy and the media in the Middle East. Los Angeles: Figueroa 

Press, 2013. http://uscpublicdiplomacy.org/publications/perspectives/

CPDPerspectivesPDand%20MediaandMiddle%20East%20-%20Linked.pdf 

Simpson, Christopher. Science of coercion: Communication research and psychological 

warfare, 1945-1960. New York: Oxford University Press, 1994. 

Snow, Nancy. “Al-Hurra-Al who?: Haven’t heard? We’re free, they’re not!” O’Dwyer’s PR 

Daily, 2004. http://www.commondreams.org/views04/0309-06.htm 

Sparks, Colin. “Media and cultural imperialism reconsidered.” Chinese Journal of Commu-

nication 5(3) (2012): 281-299. 

Stevenson, Robert L. “National development and communications.” Encyclopedia of Inter-

national Media and Communications 3 (2003): 1-13. 

Straubhaar, Joseph D. “Beyond media imperialism: Assymetrical interdependence and cul-

tural proximity.” Critical Studies in media communication 8(1) (1991): 39-59.  

Taylor, Philip M. Global communications, international affairs and the media since 1945. 

New York, NY: Routledge, 1997. 

Taylor, Phil., and Snow, Nancy. “The revival of the propaganda state.” The International 

Communication Gazette 68(5–6) (2006): 389–407. 

Tomlinson, John. Cultural imperialism. London: Pinter, 1991. 

Tunstall, Jeremy. The media are American: Anglo-American media in the world. London: 

Constable, 1977. 

Wahl-Jorgensen, Karin. “How not to found a field: New evidence on the origins of mass 

communication research.” Journal of Communication 54(3) (2004): 547-564. 

Williams, Amanda, & Katz, Larry. “The uses of focus group methodology in education: 

Some theoretical and practical considerations.” International Electronic Journal for 

Leadership in Learning 5 (2001): 3. http://www.ucalgary.ca/~iejll/volume5/katz.html 

Yearwood, Gladstone. Broadcasting in Barbados. Bridgetown, Barbados: Light-

house.Publishing, 1989. 

Zaharna, Rhonda. S. “American PD in the Arab World— A strategic communications anal-

ysis.” Foreign Policy in Focus, November 2001. http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?

outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455 

Zakaria, Fareed. “The politics of rage: Why do they hate us?” Newsweek, October 15, 2001, 

U.S. Edition. http://www.fareedzakaria.com/ARTICLES/newsweek/101501_why.html 

 

Aziz Douai is an Assistant Professor in the Communication Program at the University of 

Ontario Institute of Technology (UOIT). Dr. Douai's research focuses on international com-

munications, Arab media and culture and socio-political implications of new media technol-

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 158 “Presumed” Influence / Douai 

http://uscpublicdiplomacy.org/publications/perspectives/CPDPerspectivesPDand%20MediaandMiddle%20East%20-%20Linked.pdf
http://uscpublicdiplomacy.org/publications/perspectives/CPDPerspectivesPDand%20MediaandMiddle%20East%20-%20Linked.pdf
http://www.commondreams.org/views04/0309-06.htm
http://www.ucalgary.ca/~iejll/volume5/katz.html
http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455
http://ics.leeds.ac.uk/papers/vp01.cfm?outfit=pmt&requesttimeout=500&folder=7&paper=455
http://www.fareedzakaria.com/ARTICLES/newsweek/101501_why.html


ogies. He is co-editor of New Media Influence on Social and Political Change in Africa 

(Hershey, PA: IGI-Global) and author of numerous articles.  

Email: aziz.douai@uoit.ca 

 

 

   

 

 

 

 

Democratic Communiqué 26, No. 2, Fall 2014 159 “Presumed” Influence / Douai 


