
spring 2001

Whose News?
Organisational Conflict in the

Australian Broadcasting
Coporation

Neville Peterson 1947- 1999
Australian Journalism Monographs
Nos. 3 & 4, May-November 1999

Review by: P. McGregor

Neville Petersen's Whose News? is an essential new book
for anyone concerned about the role of news as information in
our society. The title refers to the ongoing battle for control
over news within the Australian Broadcasting Commission
(transformed into 'Corporation' in 1983) - from the birth ofABC
News in 1947 until early 1999, when Petersen's manuscript
was completed. Despite being relatively brief at 65 pages,
Petersen prOVides a comprehensive analysis, exposing the past
and offering a better understanding of the restricted policy
choices facing the ABC at the end of 1999.

Petersen initially worked for 25 years as an ABC
TV journalist. then became an academic researching and
teaching media and politics. He is currently one of the more
incisive scholars in Australia addressing the historical and
contemporary practices of media institutions. Approaching
the area through the discourses of political economy, and
organisational sociology, Petersen's work parallels that of
Robert McChesney in the USA.

59



Democratic Communique - volume 17, no. 1

Whose News? offers a riveting case study of the
development of a news service 'independent' of commercial
pressures, and the subsequent attempts to further gain
'independence' from government and other voices of authority.
Petersen addresses the roles of key individuals, both within the
organisation and outside in the society at large. His account
is sociological rather than psychological, depicting the group
interests and political ideologies that individuals represent.
You get a feel for some of the personalities involved, but more
for the competing values and principles, historically changing
newsmaking practices, and the conflict over alternate models.

To contextualise the 'battle' over how the ABC was to
define news, Petersen quotes Anthony Smith's insight that the
news "expresses the organisation's own picture of the society
to which it is broadcasting"(p.2). He immediately contrasts
this statement with the increasingly widespread belief amongst
journalists, and certainly ABC journalists, in 'the special nature
of their calling'. For Petersen, any plausible account of how
the ABC as an organisation has evolved its news policy must
include both the complex internal dynamic of decision making
and the external political pressures.

Petersen's analysis shows how news came to be the
flagship of ABC programming, expressing the organisation's
values, epitomising the ABC's 'independence'. News came to
represent an essential ingredient of the distinctiveness of the
ABC, compared to the lack of independence of the commercial
media. (For instance, by 1947 the press in Australia had a
well-known, consistent track record of hostility to the Labor
Party.) At the origins ofthe ABC's 'independent' news service, in
the immediate post-war period of Federal Labor governments,
preferential treatment of those in authority became entrenched,
both in policy and practice. However, by the 1960s, innovations
of the ABC's Current Affairs journalists had come into their
own, and conStituted an alternative challenge to the credibility
of the News division. By 1984 this conflict was resolved, more
to the interests of the former, in the integration of the two
divisions.

60



spring 2001

From 1969 Current Affairs staff and programs came to
constitute a challenge to both the ethos and the power of News.
Petersen describes this as competing professional ideologies.
The 'narrowness' of News. its literal factuality contrasted with
the irreverence. investigative reporting and otherinnovations
of This Day Tonight. (TDT - ABC TV's flagship nightly Current
Affairs program. began in April 1967). TOT reflected the
growing diversity in Australia. the questioning of the 1950's
consensus. and as Radio Talks also became Current Affairs.
competition between News and Current Affairs escalated. With
Current Affairs investigating and breaking stories, management
continued to side with News as reflecting the organisation's
overall (conservative) values.

Nevertheless. compromises and rapport developed - for
instance. by 1970 Hamilton had accepted the ABC should
not merely provide "comfortable programming and the safe
way"(p.23l. Meanwhile commercial TV expanded their News.
offering more competition. and then, with the ABC's delays
in introducing ENG (Electronic News Gathering), ABC TV
News audiences declined steeply. In 1976 there were moves
to integrate, under News' control but using the techniques of
Current Affairs (!l, and also to integrate TV and Radio (but
under Radio 1).

The AJA (Australian Journalists Association) became
increasingly active. but for instance, in their contribution
to the Dix Review of the ABC in 1980, they held on to the
traditional, limited definition of news as fact, together with
deference to legitimate authorities. Yet even the Oix Report was
questioning "objectivity", and acknowledging the importance
of interpretation. Dix raised various options: the use of a
domestic news agency (Australian Associated Press), pressures
to integrate News into Programs. and a charter for editorial
practice, allowing for a more pro-active role in determining
what was news. Yet the increasing use of actuality and voice
was also giving more of this role - de facto - to reporters. But,
unlike in Current Affairs, TV News remained subordinated to
Radio News.

With Bob Hawke's election in 1983. the Commission
became the Corporation. Petersen suggests that management

61



Democratic Communique - volume 17, no. 1

finally withdrew its support once News' priorities no longer
accorded with the organisation's needs. With TV News ratings
in decline, the new managing director, Geoffrey Whitehead, split
Radio and TV, and News and Current Affairs were integrated.

Petersen sees his book as a study of the "tension
between professional and organisational beliefs about news
criteria"(p.59), and offers a fasCinating concluding theoretical
discussion.

He locates the birth of the ABC's 'independent' news
service, somewhat paradoxically, in "the predominance of
official sources... reliance on them to define news...and
acceptance of their views...as legitimate"(p.60l "Objectivity", the
key concept, could be equated with passivity", and functioned
as a "strategic ritual designed to prOVide a veneer of scientific
detachment"(p.64), giving the appearance of independence from
vested interests. The ABC's reliance on this rigid formula came
to also constitute a resistance to change - and to fulfilling its role
of adequately informing Australians - which eventually came
from outside, from Current Affairs and other departments
that were concerned with context, analysis, interpretation and
the role of the reporter as participant. Their definition of
news was more in terms of social problems and issues, with
a questioning approach to politicians and other authority
figures.

Petersen suggests management and the organisation
withdrew its unconditional support for News when it no longer
represented the organisation's needs. The implication here
is that in the integration of News within Current Affairs'
broader discourses, the ABC's needs were being expressed.
While Petersen reveals the turbulent 'evolution' of the definition
of news during the ABC's last 50 years, the strengths and
weaknesses of current news practices could be specified
further. Perhaps there could be more elucidation of the ABC's
current distinctive nationaVsocial role, and how or whether
its News (still) epitomises that role? Petersen concludes with
concern about the current pressures for the ABC to be more
"balanced" and "objective": given such 'veneers of detachment'
have been shown to reinforce the status quo.

62



spring 2001

Furthermore, it would be the ultimate and sad irony,
if, through the pressures to become more 'objective', instead
of contrasting with the commercial media, ABC news came
to look like them. The appointment of Jonathan Shier as
managing director from March 2000 doesn't augur well for
an ABC distinguished from commercial media for its 'public
broadcasting', 'independence' and 'editorial integrity'. While
none of these terms were even mentioned in the press release
announcing Shier's appOintment, the terms 'commercial' and
'marketing' were repeatedly used.

His book is also significant because it draws attention
to the underlying assumptions in recent government policy
in Australia - and also internationally - the neo-liberal
globalisation discourse.This includes massive cuts - in both
budgets and employment - to the public sector, de-regulation
and privatisation policies in favour of 'market forces', (namely,
alloWing further dominance to existing vested interests),and
the de-legitimation and marginalisation of non-economic
institutions and values.

The attacks on the ABC need to be seen in this overall
context. Consider, for instance, the cuts to the university
system and increasing funding support for private rather
than public schools; the privatisation of weifarelunemployment
services (from the CES to the Job Network, and most
recently the decimation of the resulting government jobs
agency, Employment National); government support for major
corporations in terms of 'corporate welfare' ($6 billion annually
in direct outlays - 'handouts' - and tax breaks, compared to
85.8 billion in unemployment and sickness benefits], and
turning a blind eye to their downsizing; and the ignoring or
rejection of the advice of environmental and human rights
bodies, (pushing ahead regardless with the Jabiluka uranium
mine, and refusing to include any but business representatives
to the WTO meeting in Seattle.)

***
P. McGregor
Media and Social Studies
University of West Sydney, Nepean
NSW, Australia

63



Democratic Communique - volume 17, no 1

64


	2001Spring0001 63
	2001Spring0001 64
	2001Spring0001 65
	2001Spring0001 66
	2001Spring0001 67
	2001Spring0001 68



